Du er her Forsiden SUPPORT

SUPPORT

Vi selger mange slags produkter, ikke bare datamaskiner. Derfor prøver vi å lede deg litt på sporet, slik at du skal få best mulig service/support.




14 dagers angrefrist:

Privatpersoner har 14 dagers lovbestemt angrefrist på produkter kjøpt via internett. Forutsetningen er at varen ikke er tatt i ordinært bruk, og kan leveres tilbake som tilnærmet ny. Les mer om angrerett i våre salgsbetingelser.
Du kan laste ned angrerettskjemaet her.

Feil / manko / skade på levering:
Har du fått noe feil i leveringen din? Er det noe som mangler? Er pakken skadet? Da må du kontakte vår salgsavdeling snarest på e-post kundeservice@multicom.no




Multicoms produksjonsavdeling og serviceverksted holder til i våre lokaler i Åmli i Aust-Agder. Her bygger og reparerer vi våre egne merker. Har du problemer med en Multicom-PC, kan du ringe oss eller sende en e-post.


NB! Andre merker som Acer, HP, Lenovo, MSI etc har egne service- og garantiordninger. Blir en PC fra en annen produsent enn Multicom sendt til oss, vil det dessverre føre til at korrekt håndtering forsinkes med opptil 3-4 uker sammenliknet med dersom korrekt serviceordning og returadresse benyttes.

 

E-post: support@multicom.no
Telefon: 370 81 000 (åpningstid: Man-fre 09:00-16:00)
Telefonsupport kun i garantiperioden (2 år)


Klikk her for web-basert returskjema (RMA)
Fyll ut skjemaet for innsending av Multicom-PC til service


*NB! Ikke fått epost? Sjekk søppelpost-mappen i eposten din
 

Finn den rette modellen for driveren til Multicom bærbar pc her.


Selv om vi på Multicom kan en god del om produktene vi selger, er det produsentene selv som kjenner produktene best. Og de aller fleste produsenter har en egen supporttjeneste og garantiordning! Derfor anbefaler vi å ta kontakt med produsentens supporttjeneste før man eventuelt søker retur. 

Klikk her for å få oversikten over produsenten til ditt produkt


Trenger du datahjelp? (betalt tjeneste)

- Virusvask
- Installasjon av Endpoint sikkerhetsløsinger for (SPAM, Randsomware, Phising/Nettfiske, ID tyveri, Brannmur etc.)
- Microsoft Windows: oppgradering, drivere, optimalisering, automatisering av sikkerhetskopi og recovery
- Office, Office365 (skylagring), Epost (google/outlook) - på PC, Mobil og Nettbrett
- Sikkerhetskopi / Backup (online og offline)
- Trådløse nettverk, Unifi / Cloud, Mesh (bedre dekning), Bro (langdistanse), roaming, optimalisering og tuning av nettverk
- Rådgivning, hjelp til strategiske IT valg, IP plan og BackupPlan
- Prosjektstyring (system og programutvikling)
- Server Fil&Print, Database, AD / Exchange administrasjon og Overvåking (aktiv/passiv)
- Tilkobling til Internett (Brannmur, forebygging etc)
- Tynne klienter (Remote Desktop)
- Hjemmekontor / På reise oppsett og drift av Remote VPN (sikker kommunikasjon)

Vi hjelper deg uavhengig av hvilken PC du har og hvor du har kjøpt den.

Det er mulig å avtale tid i Telemark og Aust-Agder. Vi er også tilgjengelig for drop-in hos oss i Åmli, men anbefaler å ta kontakt først på telefon eller på epost datahjelp@multicom.no


Lurer du på hvilke ledninger som skal kobles til en stasjonær pc?
Det er ikke alltid like lett å vite hva de forskjellige kontaktene er til, se vår guide som kan veilede deg i ledningskaoset. Vær oppmerksom på at dette er en generell guide, og det kan være avvik til din maskin.

Problemer med installasjon?

Drivere til Multicom bærbar

Trenger du hjelp til å finne hvilken driver du skal laste ned, send oss en e-post med ordrenummeret ditt, så sender vi deg linken med riktig driver.

Hva gjør jeg hvis min PC/laptop ikke klarer å oppdatere Windows grunnet for liten lagringsplass?

Servicefolderen til ditt operativsystem (WinSXS) kan enkelte ganger ha blitt så stor at det kan være nødvendig å trimme den for filer brukt til oppdateringer, servicepacks og hotfixes, slik at du får plass til en ny versjonsoppdatering av Windows. Dette problemet oppstår som oftest på laptoper med liten lageringsplass, hvor det ikke er installert ekstra harddisk eller SSD.
Last ned veiledning for frigjøring av diskplass

Hvorfor er det ikke lyd fra PC-en når jeg forsøker å spille av musikk eller annen lydkilde?  
Kontroller at driver for lydkortet er installert. Dersom driver virker å være installert korrekt og ingen feilmeldinger gis bør volumkontrolleren sjekkes. Dersom lydkanal eller volum ut er dempet eller stilt svært lavt, øk dette. Noen programmer, helst i forbindelse med media avspilling, kan gjøre valg om demping av lydkanaler automatisk og uten spørsmål eller melding. Det er derfor mulig at lyden forsvinner helt uten at brukeren selv har valgt dette.

Operativsystemet har sluttet å laste, jeg får bilde på skjermen ved oppstart men Windows kommer ikke inn. Hva gjør jeg? 
Plutselig oppstått eller påført feil i et operativsystem, kan føre til at Windows slutter å fungere. Mulige årsaker er blant annet virus, programvarefeil, ikke-korrekt avslutning av Windows og brukerfeil. Er din PC levert med egen recovery programvare og det blitt laget DVD media med recovery etter levering, eller din PC ble levert også med recovery mulighet på harddisk eller DVD, bør dette benyttes. Egen forklaring vil da være presentert fra produsent. Hvis det er en Windows installasjons DVD levert med maskinen (vanlig for Multicom tilvirkede PC-er), kan PC-en startes opp fra denne. Husk alltid at utføring av recovery eller reinstallasjon av operativsystemet kan medføre at lagrede bilde, dokumenter og andre filer blir overskrevet samt installerte programmer må installeres på nytt. Sikkerhetskopi av data som ikke vil risikeres tapt bør derfor være sikret i forkant.

Jeg har Windows fra før, kan jeg bruke denne på en ny PC levert uten operativsystem?
Ja, under den forutsetning at du har lov til å bruke programvaren. Multicom anbefaler å benytte kun original og lovlig versjon av Windows operativsystem. Det finnes mange piratversjoner av Windows som inneholder feil og både på kort og lang sikt vil kunne føre til at datamaskinen ikke fungerer og lar seg bruke som forventet.

Jeg har et annet lovlig operativsystem enn Windows fra før, kan jeg bruke denne på en ny PC levert uten operativsystem?
Multicom sperrer ikke for bruk av andre operativsystemer enn Windows, oftest er Linux et alternativ. Men brukerstøtte og løfte om kompatibilitet er begrenset til de operativsystemer som datamaskinen tilbys levert med, i de aller fleste tilfeller Windows.

Min nye PC viser ikke bilde ved oppstart, hva kan jeg gjøre?
Multicom benytter hovedsakelig Posten til å levere nye PC-er. PC-en sikres svært godt mot skader under transport. Dersom et uhell likevel har forekommet, er det mulig å se over PC-en innvendig at kabler, tilleggskort, minnemoduler med mer sitter ordentlig fast. Vær veldig forsiktig, inngrep anbefales utført kun av personell med erfaring innen PC bygging/reparasjon. Multicom er ikke ansvarlig for eventuelle skader som følge av brukers egne inngrep i datamaskinen.

Min nye PC starter ikke opp som normalt, hvorfor kommer ingen programmer opp?
Multicom-PC'er kan bestilles uten operativsystem. Kontroller om din PC er bestilt og levert uten Windows, eller at dette ikke er bestilt ferdig installert (gjelder bærbare og stasjonære Multicom-PC'er). Dersom harddisken ikke detekteres kan også kablene til denne kontrolleres, se besvarelse på spørsmålet over (Min nye PC viser ikke bilde ved oppstart, hva kan jeg gjøre).

Jeg har en PC som virker å være ustabil, kan jeg feilsøke noe selv?
I utgangspunktet er det to komponenter i en PC som er relativt enkelt å feilsøke på med gratis og lovlig programvare, det er minnemodulene (RAM) og harddisken (HDD). Et godt program til å feilsøke på RAM, og som fungerer på de aller fleste PC-er, er memtest86+. Windows har også innebygd minnediagnose, dette finner du ved å søke etter "Minne" i søkefeltet. HDD feilsøking kan skje med programmer levert av hver enkelt produsent. Finn derfor ut hvilket merke din HDD er før feilsøking kan begynne.

Må jeg utøve noen form for fysisk vedlikehold av en PC?
En viktig ting å huske på er at de aller fleste PC-er kjøles ved hjelp av vifter som sørger for sirkulasjon av luft. Dette fører til at det vil samle seg opp støv i viften og på kjøleribbene til komponentene som kjøles, oftest CPU og grafikkort. Blir ikke oppsamlet støv fjernet, kan det føre til at komponentene overopphetes. Dette kan gjøre PC-en ustabil og føre til at systemet avslutter automatisk for å hindre permanent skade som følge av overopphetingen. Støv kan fjernes blant annet ved moderat bruk av trykkluft. Oftest må et deksel under eller på siden av PC-en tas av får å få best mulig tilgang til stedet som skal blåses rent for oppsamlet støv. Er du i tvil om hvor støvet kan samle seg opp på din Multicom PC, ta kontakt med vår support tjeneste. Hvor ofte rengjøring bør foretas varierer veldig etter hvor mye tid PC-en står på, miljøet den brukes i og hvilken type PC det er. Mange bærbare PC-er er spesielt utsatt for støvansamlinger fordi det er store mengder luft som skal blåses gjennom små rom. Hvor ofte det bør rengjøres varierer derfor. Det vanlige er 1-2 ganger i året, men det kan i enkelte tilfeller være nødvendig med så mye som 4-5 ganger i året.
Har maskinen høy temp over lang tid, kan dette føre til at kjølepastaen til CPU/GPU tørker, da bør denne også vurderes fjernes og påføre ny pasta. 

 

  A) Wi-Fi
Her kobles antenner til dersom du har en PC med trådløst internett.

B) PS/2 MUS OG TASTATUR
Lilla er til tastaturet, grønn er til musen. Denne blir ikke benyttet dersom tilsvarende utstyr med USB tilkobling benyttes.

C1 og C2) SKJERMKORT
Signalkabelen til skjerm kobles inn her. Datamaskinen kan leveres med integrert skjermkort (C1), ekstra skjermkort (C2) eller begge deler (som illustrert). Ved forekomst av både integrert og ekstra skjermkort kobles kun til det ekstra skjermkortet (C2). Sort kontakt (størst "DVI") er digitalt signal. DVI tilkobling gir uforstyrret signal og som regel et noe bedre bilde på skjermen enn ved benyttelse av analogt signal. DVI skjermkabel er normalt tilleggsutstyr på de fleste skjermer da det ofte er analog skjermkabel som følger med. Mange skjermkort har også mulighet for tilkobling til HDMI (midterste kontakt) eller Display-port (mot høyre) NB! Husk at også skjermen må kobles til strøm separat.

D) USB PORTER
Det finnes svært mange forskjellige enheter som kobles til på USB. Viktig å huske er at problemfri installasjon av den del USB enheter, krever at programvaren installeres FØR enheten kobles til fysisk. Det fins også USB porter i front på datamaskinen.

E) NETTVERKSKONTAKT
Benyttes ved tilkobling til et nettverk eller bredbånd.

F) LYDTILKOBLING
De mest brukte tilkoblingene med fargekoder er som hovedregel grønn for lyd ut (høyttalere, hodetelefoner) og rosa for mikrofon. Disse tilkoblingsmulighetene fins også ofte fremme på PC-en.



WINDOWS EKTHETSGARANTI MED PRODUKTNØKKEL
Alle PC-er som er levert med en versjon av Microsoft Windows installert er merket med dette, dette vil da være en klisterlapp på baksiden av maskinen der det kommer frem hvilken Windows du har kjøpt. Det er viktig å merke seg denne i tilfelle det oppstår behov for å installere Windows på nytt senere. Har du kjøpt datamaskin uten Windows må du ha anskaffet Windows eller annet operativsystem og installere dette før du kan ta i bruk alle datamaskinens funksjoner.

 


GRUNNLEGGENDE VILKÅR:
Garanti bortfaller dersom det er fysisk skade på produktet eller det er en ytre påvirkning som har fremprovosert skade. Eksempler er vannskade, overspenning i forbindelse med lynnedslag, støtskade etc. Mange produkter er på et eller annen nivå forseglet slik at kunden ikke selv skal åpne den. Brytes slik forsegling bortfaller normalt all reklamasjonsrett, forsøk derfor aldri å åpne eller reparere en vare selv. Mottar vi til service en vare som er utgått av handel må det påregnes noe ekstra ventetid i forbindelse med reparasjon/bytte.

KUNDENS ANSVAR:
Kunden er ansvarlig for innsendte varer inntil vi løser ut fra transportør. Evt. tap eller skade under forsendelsen til oss er kundens ansvar. Kunden er følgelig ansvarlig for at varen er korrekt emballert ihht. til de retningslinjer som er gitt nedenfor. Feilbeskrivelse og kopi av faktura skal alltid følge med den innsendte varen. Oppkrav hentes ikke. Er det ikke vedlagt noe forklarende følgebrev behandler vi varen som om den er defekt og tester den for innlysende feil. Retur vil skje ihht. gjeldende prosedyrer. Med faktura menes faktura fra MultiCom Norge AS og ikke kvittering for betalt oppkrav på posten. Konstateres ikke oppgitt feil hos oss dekker kunden medgått tid under testingen samt evt. returfrakt. Har kunden selv montert sammen komponenter, eller sender inn flere komponenter samlet skal kun den/de del(er) det hevdes feil på sendes inn. Ellers dekker kunden medgått tid til generell feilsøking på det samlede systemet / komponentene.

SKJERMKORT / LYDKORT / ANDRE INTERNE KORT skal sendes inn i antistatisk emballasje innerst og normal støtsikrings emballasje i tillegg. Benytt helst original ytteremballasje. Legg alltid ved evt. manual og driver på disketter/CD som fulgte med kortet når det var nytt.

HARDDISK skal sendes inn i antistatisk emballasje innerst og ekstra god støtsikrings emballasje i tillegg. Benytt helst samme emballeringstype som disken ble levert i når du fikk den. Harddisk som er pakket svært mangelfullt med hensyn til støtsikring kan bli avvist som reklamasjon. Vi tar ikke ansvar for data på harddisk som sendes inn, enten løst eller i datamaskin.

HOVEDKORT skal sendes inn i antistatisk emballasje innerst og normal støtsikrings emballasje i tillegg. Benytt helst original ytteremballasje. Legg alltid ved I/O-shield, alle kabler, tilkoblingsporter og manualer som fulgte med kortet når det var nytt.

CD-ROM, CD/DVD-BRENNER skal sendes inn i antistatisk emballasje innerst og god støtsikrings emballasje i tillegg. Benytt helst samme emballeringstype som den ble levert i når du fikk den. Legg alltid ved evt. driver og manual som fulgte med når den var ny.

RAM skal sendes inn i antistatisk emballasje innerst og normal støtsikrings emballasje i tillegg. Benytt minimum bobleplastkonvolutt eller jiffypose som ytre emballasje. Ram brikker pakket rett i vanlig flate konvolutter e.l. er for dårlig emballert og vil kunne bli avvist som reklamasjon.

PROSESSOR skal sendes inn i antistatisk emballasje innerst og man må passe på at videre emballering er gjort slik at pinnene på prosessoren ikke kan bli skadet eller bøyd. Utover dette er normal støtsikrings emballasje godt nok. Prosessor som ankommer med bøyde pinner vil alltid bli avvist som reklamasjon.

KABINETT, PC, SKJERM, SKRIVER OG SCANNER skal pakkes i den originalemballasje den ble levert i dersom denne er i god stand. Benyttes annen emballasje kan kunden ved tilbakesending fra oss risikere å bli belastet med kr. 100,- i emballerings gebyr. Dette fordi original emballasje aksepteres av transportørenes forsikringsvilkår mens uoriginal emballasje risikerer å bli underkjent. Vi kan ikke ta ansvar for å returnere en vare uten forsikringsdekning under transport. Derfor vil et emballeringsgebyr påløpe i slike tilfeller dersom emballasjen underkjennes og vi skal sende varen tilbake til deg. Vi har ikke uten videre lovhjemmel til å kreve et slikt gebyr i reklamasjonssaker, men vi har heller ingen plikt til å opptre overlagt uaktsomt. Dersom du ikke aksepterer et slikt gebyr må du derfor legge ved beskjed om det i pakken. Varen vil da etter behandling bli stilt til disposisjon for avhenting ved vår adresse ettersom vi ikke kan ta ansvar for å sende den tilbake for vår risiko.

Øvrig tilbehør som mus, tastatur, høyttalere og tilsvarende utstyr som ikke er statisk sensitivt pakkes helst i original emballasje, men normal støtsikrings emballasje er i de fleste tilfeller god nok.

Andre varer pakkes i original emballasje, eller tilsvarende, benytt gjerne 1-2 esker som teipes rundt varen med bobleplast / annen indre emballasje som hindrer at varen knuses/skrapes opp. 

Sparkesykkel: Vi anbefaler bruk av original emballasje. Alternativt en egnet stor eske, eller bruk av bobleplast og en god tape uten eske. Du trenger ca 20m bobleplast dersom du skal sende en sparkesykkel uten eske. Kontakt returavdeligen dersom du har spørsmål.

Med antistatisk emballasje menes spesiell emballasje tiltenkt dette formålet. Vanlige "fryseposer" og andre plastprodukter består normalt IKKE av antistatisk materiale og bruk av slikt som antistatisk emballering vil medføre at varen blir avvist som reklamasjon.
Annet sensitivt tilbehør som ikke er nevnt her må pakkes ut fra de behov som gjelder for produktet. Husk at kunden er ansvarlig for innsendingen og ta derfor heller kontakt med oss vedr. emballering dersom du er i tvil. Vi opplever jevnlig tilfeller der emballering er feil eller dårlig og resultatet er ofte at kunden selv må dekke kostnader ved evt. reparasjoner. Er det oppstått skade under forsendelsen inn til oss melder vi skaden til transportør hvorpå sendingen tilbakeleveres avsender. Vi vil ikke kunne dekke evt. skader oppstått pga dårlig emballering e.l.


Multicom Norge AS er ansvarlig for emballering, risiko og kostnader forbundet med tilbakesending av varer som har vært inne til service. Vi reparerer aldri varer utenom reklamasjon for kundens regning uten først å få aksept for dette. Dersom det ikke innrømmes reklamasjon vil dog evt. medgått arbeidstid og frakten for tilbakesendingen bli belastet kunden.